Alt

تاریخچه بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)

در سال های اخیر سئو بسیار دچار تغییر شده و در گذشته ماندن و به روز نشدن می تواند برای شما واقعا هزینه بر باشد. چرا؟ برای فهمیدن علت این موضوع لازم است به گذشته بر گردیم زمانی که اینترنت هنور جدید بود: در اغاز موتورهای جستجو تنها می توانستند از متن موجود در وب سایت ها برای حل این موضوع که چه کسی در کجا قرار بگیرد استفاده کنند، تمام آنچه که برای رتبه یک بودن در نظر گرفته می شد تکرار کلمات کلیدی یکسان بود ان هم بارها و بارها و بارها.

به تدریج موتورهای جستجو به اهستگی شروع به بهبود الگوریتم هایشان کردند ان هم با آنالیز عناصری مانند: Header tags ، شمارش حروف و مقدار استفاده از کلمات کلیدی. اما شرکت های سئو با هوشمندی و کمی استفاده از مهندسی معکوس توانستند با اعمال بهنیه سازی داخلی وب سایت بر این موضوع تسلط یابند.
در سال ۱۹۹۷ گوگل ظهور کرد و به عنوان اولین موتور جستجو که برای رتبه بندی از بررسی لینک ها و سیگنال ها بهره می گرفت همه چیز را تغییر داد.

گوگل لینک های ورودی به وب سایت (inbound links) را به عنوان رای تایید و اطمینان بر مطالب در نظر گرفت که این امر منجر به افزایش کیفیت و مرتبط بودن نتایج جستجو شد و به این شکل در مدت کوتاهی گوگل به محبوب ترین موتور جستجو در وب تبدیل شد.

با رشد گوگل و افزایش نفوذ و تاثیر لینک ها ، تولید لینک بیشتر از همیشه سود اور شد. مردم متن های تبلیغاتی لینک شده را خرید و فروش می کردند، مطالب بی محتوا را نشر می دادند، به ایجاد لینک در هزاران دایرکتوری و یا با گذاشتن نظرات لینک شده بی ارتباط و بیهوده در وبلاگ ها سعی در ایجاد و انتشار هر چی بیشتر لینک ها داشتند.

استفاده بیش از اندازه و موذیانه این تکنیک به صورتی بود که مردم به گذاشتن لینک ها در هر جا و مکانی که می توانستند اقدام می کردند. تمامی این اقدامات به شرکت ها به عنوان سئو عرضه می شد و واقعا هم این امر برای زمانی نسبتا طولانی موثر واقع شده بود اما از همان ابتدا گوگل به عدم استفاده بیش از حد از لینک هشدار داد و بر این موضوع تاکید داشت که ایجاد محتوای بهتر و با کیفیت به مراتب می تواند موثرتر باشد اما متاسفانه تعداد کمی به این توصیه گوش دادند.

در ابتدای سال ۲۰۰۳ گوگل شروع به تنبیه و مجازات وب سایت هایی که به صورت غیر اصولی و افراطی به ایجاد لینک پرداخته بودند کرد و با شروع سال ۲۰۰۵ سرکوب وب سایت هایی که به خرید لینک مبادرت داشتند را اغاز کرد. سپس در سال ۲۰۱۱ به روز رسانی به نام پاندا را به اجرا در اورد که بر اساس ان وب سایت هایی با محتوای ضعیف و یا تکراری نابود می شدند و به این شکل اهمیت محتوای منحصر به فرد، جدید و با کیفیت بیش از پیش افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۲ گوگل قویترین اصلحه ضد اسپم و مطالب بیهوده، خود را انتشار داد که به روز رسانی پنگوئن نامیده شد. از زمان اغاز به روز رسانی های پاندا و پنگوئن، گوگل به صورت مداوم و با شدت بیشتری به اجرای اقدامات بازدارنده علیه هر کسی که سعی به کسب رتبه بالا با ایجاد دست کاری وب سایت خود به صورت غیر استاندارد دارد (با اموری مثل ایجاد لینک های بیش از حد و یا انتشار مطالب ضعیف و تکراری) می پردازد.

پیام گوگل شفاف است : ایجاد لینک های بیش از حد تنها بر خلاف قوانین نیست بلکه انها بمب های ساعتی هستند برای کسب و کار شما. متاسفانه امروزه همچنان هزار شرکت سئو مدعی افزایش رتبه شما با ارائه این خدمات هستند. چیزی که آنها به شما نمی گویند این است زمانی که وب سایت شما با اجرای مجازات نابود شود تنها خودتان مسئول خواهید بود، شما می توانید گوگل را احمق فرض کنید اما با گذشت زمان همیشه شما بازنده خواهید بود.
ان زمانی که شما می توانستید از شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو انتظار داشته باشید که به سرعت رتبه وب سایت شما را بدون هیچ تبعاتی به ابتدای لیست نتایج پرتاپ کنند گذشته است.

امروز راه درازی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد که شامل داشتن رویکردی جامع و کامل می باشد به معنی داشتن وب سایتی با طراحی ظاهری حرفه ای که به شکلی حرفه ای محتوای ان بهینه سازی شده باشد، به معنی داشتن وب سایتی که به مشتریان تجربه آنلاین خاطره انگیزی ببخشد، به معنی تبدیل شدن وب سایت شما به منبعی قابل اطمینان با انتشار مداوم ان دسته از مطالبی که مخاطبان و مشتریان شما واقعا می خواهند بخوانند، مطالبی که جذاب، جالب و مفید باشند، به معنی ترویج مداوم این مطالب جدید از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و فید های خبری، به معنی بررسی و پیگیری مداوم شما از نتایج حاصل از آنالیز وب سایت و اعمال تغییرات مورد نیاز و ....

شرکت هایی که امروز و فردا به موفقیت می رسند انهایی نیستند که لینک ها را خریداری کردند بلکه انهایی خواهند بود که لینک ها را بدست آورده اند. سئو از گذشته تا کنون تغییر کرده است و این چیز خوبی است حال سوال این است که آیا شما هم همراه با سئو تغییر کرده اید؟

نظر خود را به اشتراک بگذارید